lørdag 24. desember 2011

God jul, hilsen Asia


Jul i Asia er ikke som jul i Norge, selv ikke om det hadde vært kaldt og snø. Så selv om det nå er julemorgen kan jeg ikke akkurat si at jeg har den berømte julestemningen. Men de prøver, asiaterne, det skal de ha. Noen restauranter og butikker spiller julemusikk, vi var på live-kveld med åpen scene den 22. hvor de innimellom alle vietnamesiske kjærlighetssangene (det er i alle fall det jeg tror det er, jeg forstår jo ikke akkurat hva de synger) også sang Mary´s boychild - på vietnamesisk selvfølgelig. Men det var fint å høre noe man gjenkjente. Min venninne Anh omtaler julaften som "Merry Christmas"("What will you do on merry christmas?"), så det er tydelig at jula er noe vestlig som de ikke er helt fortrolig med, men som de omfavner så godt de kan likevel. Det ser i alle fall slik ut på juledekorasjonene rundt om.

Selv om Hanoi var litt kaldt for meg som er vant til 30+, måtte de ty til papirsnø. Dette er den mest jordnære julepynten jeg har sett hittil, og om hele Hanoi hadde sett sånn ut hadde det kanskje hjulpet på vinter-savnet

Hoi An: Kirka pynta til jul, de drar det kanskje litt lenger enn hjemme

Hanoi: Snømenn og palmer

Noen som vil ha heliumsjulenisseballonger på juletreet?

Butikkene passer også på å lage julestemning, det er i alle fall akkurat som hjemme

I Chiang Mai har de byttet ut hest og slede med tuk-tuk
Dere må spise pepperkaker og surkål i store mengder for meg i dag(så kan jeg spise smør for dere). Juleaften vil nok heller ikke bli det samme uten Jørgensen-familiens sjokolademousse (kanskje vi kan lage dobbelt porsjon neste år?), ullsokker på tynn strømpebukse og spente barn. Jeg savner dere, og tenker litt ekstra på den fine familien min i dag. Mamma hilser også hjem til alle sammen! GOD JUL!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar