mandag 19. desember 2011

60 år og thai-kokk


Siden sist har jeg forlatt resten av mine medstudenter, fått mamma med på reisen og tilbrakt i overkant av en uke i Thailand. Mor hadde dessuten tatt med speilrefleksen min til Asia, så nå håper jeg bildene vil bli av litt bedre kvalitet fremover.

Endelig har jeg fått føttene plantet på vietnamesisk jord igjen, noe som føles litt som å komme hjem. Men akkurat dette innlegget skal vies til en litt annerledes bursdagsfeiring for mammas del – thailandsk matlagingskurs.

Vi tilbragte nemlig noen fine dager i en koselig by nord i Thailand, Chiang Mai. Den er kjent for å være av den kulturelle sorten, og det var muligheter for massasjekurs, meditasjonskurs, turgåing, elefantridning og nettopp matlagingskurs. Og det kom vi frem til at 13. desember, mammas 60årsdag, skulle brukes til. Vi er nemlig begge svake for det thailandske kjøkken, og jeg synes kunnskap og minner er de aller fineste souvernierene man kan ta med hjem. 


Først gikk turen til markedet, hvor vi egentlig kunne fått kjøpt all maten ferdig


Markeder er et av mine favorittsteder å ta bilder, det er så mange fine farger, situasjoner og motiver

Skal jeg være helt ærlig tror jeg ikke det har sååå stor hensikt om vi hjemme bytter ut plastposene med handlenett. For i Asia bruker de nemlig plastposer til ALT! Til og med brus kan du kjøpe i en pose med sugerør...
Vår noe overivrige instruktør. Hun stod aldri stille, og sluttet aldri å prate/le, dermed var det litt vanskelig å ta bilde av henne. Her sammen med en kefirlimebusk, bladene gir en karakteristisk sitronsmak som er vanlig i thaimat! mmm..
Noen av ingrediensene for å lage rød "currypasta," som mamma ville sagt...
ferdig rød currypaste, denne er riktignok fra markedet
Kurset foregikk på en gård, hvor omtrent alle ingrediensene
kunne finnes i hagen. Mamma sjekker neste rett.
Ingrediensene som skal til for å lage Tom Kaa suppe med tofu,
hvis du legger til koksmelk og sitrongress
Vanligvis er jeg ikke noe suppemenneske, men denne kunne frelst de fleste.


I hagen som omgav oss var det ikke bare urter og grønnsaker,
men også masse vakre blomster...
...noe som passet meg bra siden jeg var ivrig på å leke meg med kameraet mitt igjen
Når man fyller seksti har man en legitim grunn til å ta seg en middagshvil, til tross for at man ser ut som man er 35

Jeg gleder meg allerede til å komme hjem og lete i innvandrerbutikk-hyllene etter all verdens herlige ingredienser






2 kommentarer: